Sammenlign priser på domæner
Priser på danske .dk domæner
I tabellen herunder har vi sammenlignet priser på .dk domæner hos en række danske domæneudbydere.
Udbyder | Oprettelse | Årlig afgift | Pris flytning |
---|---|---|---|
nordicway | 99 kr. | 99kr. | 25 kr. |
Simply | 85 kr. | 100 kr. | Gratis |
DanDomain | 174 kr. | 310 kr. | Gratis |
Duelhost | 99 kr. | 99 kr. | 99 kr. |
Priserne er inklusiv DNS, da man ikke kan bruge et domæne til ret meget uden DNS-service
Priser på udenlandske .com domæner
Det er dog ikke alle, der ønsker et .dk domæne, og derfor har vi herunder sammenlignet priser på .com domæner hos en række danske udbydere.
Udbyder | Oprettelse | Årlig afgift | Pris flytning |
---|---|---|---|
nordicway | 119 kr. | 119kr. | 119 kr. |
Simply | 160 kr. | 160 kr. | 105 kr. |
DanDomain | 294 kr. | 294 kr. | 297 kr. |
Duelhost | 99 kr. | 99 kr. | 99 kr. |
Som du kan se, er der forskel priserne både når det kommer til TLD´et (om det er .dk, .com eller noget helt tredje) samt hvor du køber domænet. Det kan derfor godt betale sig også at kigge på domæne prisen, når man køber webhotel, da man typisk både skal have webhotel og domæne samme sted.
Gå derfor altid efter den samlet set billigste løsning, gerne over flere år.
Søg og find domæner
Når du skal starte din hjemmeside, skal denne have et godt navn, som beskriver din virksomhed og dens formål. Dit domæne er det, som folk skal gå ind på for, at komme til din hjemmeside, og derfor er det en fordel, at den er nem at kende. Men det kan være svært, at finde det helt rigtige domæne. Der er nemlig nogle forskellige ting, som du skal overveje, inden du går ud og køber det.
Søg på dit domæne herunder og se om det er ledigt:
Hvad er et domæne?
Det er en IP adresse og på baggrund af domænets endelse også viser tilhørsforholdet. Den typiske endelse der bliver brugt i Danmark er .dk. Det er endelsen, som antyder det land eller det tilhørsforhold domænet har – f.eks. .se er Sverige, .no er Norge, .dk er Danmark, hvorimod .com er internationalt. Der er selvfølgelig ingen der kan forhindre dig i, at købe et domæne med hvilken som helst endelse. Dog der hvor der vil komme lidt undren, er hvis alt indhold på din sider er på dansk og du vælger en endelse på .no. Dette vil gøre, at kunden eller forbrugeren ikke kan se hensigten med at besøge siden, hvis det er norsk endelse. Derfor er det også, det bedste at bælge det rigtige tilhørsforhold. Hermed er det også vigtigt, at hvis du har ambitioner om at virksomheden kommer til at være globalt, kunne du med det samme overveje at tage .com.
Find det rette domæne
For at finde det rette domæne, skal du først se på de ting, som beskriver din virksomhed. Det kan være navne, som omhandler dit produkt eller din ydelse, eller bare dit virksomhedsnavn. Her skal du ind og se, om disse er ledige. Når du skal finde dit domæne, skal du lede efter et navn som er enkelt, nemt at udtale og som er nem at genkende. Undersøgelser viser, at sjove domænenavne bliver husket oftere end de normale, og det er en stor styrke at have. Jo mere genkendeligt dit domæne er, jo flere kunder vil huske dig. De vil også nemmere kunne anbefale dig, hvis dit domæne er enkelt. Dertil er det idealle domænenavn er kort, fangende og præcist. Desuden skal helst være således, at det ikke skal tage folk for længe at indtaste dit domænenavn eller være vanskeligt at huske. Dette er også en vigtig pointe i forhold til din branding og online synlighed på forskellige søgemaskiner. Det er vigtigt at vælge den rigtige og unikke. I dag findes der i følge punktum.dk mere end 1.3 mio. registrerede .dk domæner, derfor er det altid godt at være unik og differentiere din side. Du kan bruge vores søgefunktion, hvor du kan starte din jagt på et domæne, som er til at huske og skiller sig ud.
Tænk langsigtet med dit domæne
Når du skal ud og finde dit domæne, så er det en god idé, at tænke langsigtet. Mange finder et ok domæne, og starter med at bruge det, indtil de finder det helt rigtige. Men dette kan ikke anbefales og i mange tilfælde er det heller ikke en god idé. Hvis du for eksempel skifter domæne efter 6 måneder, er der mange, som allerede kender til dit gamle domæne, og du har måske også tilknyttet denne til forskellige online markedsføringstiltag. Her vil der være risiko for at miste kunder, da de ikke vil kunne finde dig på det gamle domæne og alt din markedsføringstiltag vil gå tabt. Med andre ord vil kunderne hurtigt gå videre til den næste i køen. Derfor er det godt, at sørge for fra starten at tænke langsigtet med dit domæne. Det er helt klart værd at bruge den fornødne tid på at skabe en god bund for din virksomhed fra starten, eftersom dit domæne er din online identitet, og den skal du værne godt om.
Dit domæne hjælper dig på Google
En anden grund til, at du skal finde et godt domæne i første omgang er, at jo længere tid du har dit domæne, jo bedre vil blive ranket på Google. Måske tænker du hvordan kan dit domæne have noget med Google at gøre? Det har den – endda rigtigt meget, fordi hvis der er nogle, der linker til dit domæne på andre hjemmesider, i debatforummer eller på blogs, er dette en stor styrke og skaber en bedre online synlighed. Når det er sagt, så kan du kun forestille dig, hvad der vil ske, hvis du skifter dit domæne. Du mister alle disse links, som hjælper dig på Google og så skal du starte helt forfra. Der vil være tilfælde, hvor nogle links vil kunne rettes, men det vil være en udfordring at finde alle links, og du vil derfor tabe meget værdi på dette mht. Google.