Step-by-step guide til valg af webhotel
Du har med garanti allerede observeret, at der findes rigtig mange forskellige webhoteller (kaldes også for shared hosting-løsninger), så derfor kan det være ualmindeligt svært, hvis du står som forholdsvis uerfaren og skal finde frem til et passende webhotel. Heldigvis findes der også en lang række tommelfingerregler, der kan bruges i forbindelse med eftersøgningen på et nyt webhotel – hvad end det er dit første eller dit webhotel nr. 100.
Desværre er der mange, der har den indstilling til webhoteller, at de blot skal finde det billigst mulige alternativ, men dette er dog en fatal fejltagelse, der begås af mange nybegyndere indenfor hosting. Selvom mange med garanti vil sige det modsatte, så er det altså ikke det klogeste, at vælge det billige webhotel frem for det dyrere og mere ressourcefyldte, da det i længden kan ende med at have katastrofale følger for din hjemmeside.
Hvis du er i tvivl om, hvordan man finder frem til det mest ideelle webhotel, så kan du følge med nedenfor, men først og fremmest skal det dog klargøres, at det ikke er muligt at finde det perfekte webhotel, da der altid vil være for meget eller for lidt af noget. Derfor skal du altså ikke lede efter det perfekte webhotel, men derimod det ideelle og mest passende webhotel, hvilket du kan finde ved at følge instruktionerne nedenfor.
1. Hvad skal webhotellet bruges til?
Det absolut første du skal gøre er, at skrive en række stikord ned omkring formålet med dit kommende webhotel, hvorfor du køber og hvad det skal bruges til. På den måde ender du med en liste over, hvorfor det egentlig er, at du skal købe dette webhotel, hvilket senere vil gøre det nemmere for dig at definere, hvilke behov dit kommende webhotel skal leve op til.
Hvis du har intentioner om at skulle starte en lille blog, så skal dette nedfældes, for i dette tilfælde vil du naturligvis ikke have brug for en særlig stor løsning, men har du derimod en drøm om, at du skal være webshopejer med flere tusind varenumre, så har du behov for en større og mere forkromet løsning. Så derfor – uanset hvad årsagen er – er det meget vigtigt, at du får vredet hjernen og nedskrevet hvad intentionerne er med det kommende webhotel. Det er ikke fordi du behøver at skrive en længere tekst om dette punkt, men derimod blot en række korte stikord, der kan bruges som vejledning i forbindelse med definering af dine behov – det er nemlig næste punkt.
2. Hvilke behov har jeg ifm. webhotellet?
Du tænker med garanti allerede nu, hvorfor pokker du overhovedet skal igennem alle disse punkter; er det ikke bare at finde et webhotel? Teoretisk set er det, men hvis du virkelig gerne vil ende med at finde frem til et webhotel, der er ideelt i forhold til dine behov og betingelser, så er det meget vigtigt, at disse bliver hundrede procent klargjort, så du ikke er et sekund i tvivl om dem. Om du vælger at gøre dette gennem en mindmap, i et Word-ark, på et almindeligt stykke A4-papir eller på et whiteboard, det er sådan set helt op til dig selv – bare du gør det.
Der skal heller ikke lægges skjul på, at det er en besværlig proces at finde det mest passende webhotel, hvorfor det altid vil være en form for balancegang, at skulle få alle dine behov, betingelser og økonomiske forestillinger til at passe sammen. Det handler naturligvis om at finde frem til en respekteret og passende hostingudbyder, men også at finde en specifik shared hosting-løsning, der passer forholdsvis godt på alle dine behov og betingelser, for – som sagt – så findes det perfekte webhotel altså ikke. At alle udbydere reklamere med, at de både er de bedste og billigste gør naturligvis ikke eftersøgningen nemmere, men det betyder derimod at du skal være yderst kritisk overfor de forskellige udbydere og generelt bare, når du undersøger markedet.
Uanset hvordan du vejer og drejer situationen, så ender du altså ikke med det perfekte webhotel, men derimod med et webhotel, der enten har for meget af dét eller for lidt af dét. Det er dog meget vigtigt, at du hele tiden husker på, at det er muligt at opgradere dit webhotel på et senere tidspunkt, men hvis du først har valgt den store løsning, så er der altså ingen vej tilbage. Dette betyder selvfølgelig ikke, at du skal afholde dig fra den store løsning, men du skal dog være helt sikker på at økonomien rækker til den, da det ellers hurtigt kan blive en økonomisk byrde for dig. Når du leder efter webhotel, så skal du finde et webhotel, der opfylder dine behov lige pt., da du – som sagt – har rig mulighed for at opgradere det på et senere tidspunkt.
Nu skal du dog ikke forstå det således, at du pludselig ikke kan vælge et forkert webhotel, for selvfølgelig har du valgt et webhotel, der er fuldstændig forkert, hvis du betaler penge for en række ressourcer, der alligevel ikke bliver brugt. Du har naturligvis også valgt en helt forkert løsning, hvis der er en bestemt ting du har for lidt af i øjeblikket, men du ikke har mulighed for at opgradere i fremtiden, for så er du nemlig tvunget til at skifte til en anden udbyder, hvilket både er yderst bekostelige og tidskrævende, så derfor skal du forsøge at finde frem til det helt rigtige og absolut mest passende webhotel på første forsøg. Derfor skal du udstyre dig selv med en god omgang tålmodighed (og nok også en kop kaffe), inden du for alvor igangsætter eftersøgningen.
Måske det pludselig kommer til at virke som en hel del skrivearbejde for nogle, men nu er tiden kommet til, at du skal afdække dine forskellige behov i forbindelse med dit fremtidige webhotel. Hvor grundigt du vælger at gøre det er – præcis lige som før – helt op til dig selv, men hvis du gerne vil gøre eftersøgningen kortere og nemmere, så handler det om at være grundig i forberedelserne, da det lige netop er forberedelserne, der senere skal kunne bruges som vejledning til at finde den mest passende løsning. Det er meget forskelligt fra person til person, hvad der er relevant i forbindelse med et webhotel, så derfor er det også individuelt hvad der kommer i første række og dermed også bliver taget med i overvejelserne, men derfor er der dog alligevel en række punkter, der som minimum bør være besvaret i forbindelse med klargøringen af dine behov. Disse punkter er nemlig et godt grundlag for en eftersøgning, og hvorvidt du så vælger at tilføje flere punkter, det er op til dig selv.
Først og fremmest skal du finde ud af, hvilken form for webhotel du har behov for. Skal det være et lille og billigt, stort og dyrt eller derimellem? Efterfølgende bør du lave en kort estimering af, hvad den forventede mængde trafik lyder på, eftersom dette giver et godt indblik i, hvilken løsning der vil være mest passende for dit vedkommende. Når dette er gjort, så skal du finde ud af hvor meget plads du har behov for, så hvis du har en stor hjemmeside med rigtig mange undersider og masser af multimediefiler, så skal du selvfølgelig bruge mere plads end hvis du blot har en lille hjemmeside med få undersider. Herefter skal du finde ud af, hvilken serverteknologi du ønsker at gøre brug af. For det meste kan du vælge mellem PHP (Linux) og ASP.NET (Windows) – hvis du ikke har deciderede præferencer for ASP.NET, så bør du uden tvivl vælge PHP, da hovedparten af alle open-source content management systemer er programmeret i PHP. Efterfølgende skal du naturligvis også vælge en databasetype, der passer til den valgte serverteknologi. Hvis du vælger PHP, så vil det som oftest være MySQL og hvis du vælger ASP.NET, så er det typisk MSSQL.
Når ovenstående er gjort, så er det primært praktiske problematikker, der er tilbage. Det kunne eksempelvis være hvorvidt du har behov for et webhotel, hvor du kan hoste mere end et domæne – det anbefales bestemt, at du finder et webhotel, hvor dette er muligt, eftersom det er meget sjældent, at du udelukkende ender med at købe et domæne. Derudover skal du også gøre op med dig selv om du har behov for en webmail-klient eller om du har det helt fint med, at du skal hente dine mails over i et ekstern mailprogram. Næste punkt lyder på hvorvidt du mener, at det er din hostingudbyder eller dig, der skal stå for back-up af dit webhotel og dine databaser – dog skal det her understreges, at de fleste udbydere i dag har inkluderet back-up i deres løsninger, men derfor anbefales det dog alligevel, at du også selv sørger for at tage backu-up af både dine filer og din database. Ydermere skal du også beslutte, om du har ønsker om et bestemt administrationspanel eller du blot vil bruge et vilkårligt et. I det sidste punkt skal du finde ud af, hvilken grad af support du har behov for, da der naturligvis findes udbydere, hvis løsninger er dyrere grundet en god og kvalitetsrigtig support.
3. Hvordan ser mit hostingbudget ud?
Hvis du allerede har kigget på de forskellige løsninger, så har du med garanti allerede observeret, at priserne på de forskellige webhoteller varierer enormt meget, så derfor er det også meget vigtigt, at du sørger for at tænke på det økonomiske aspekt. Det skal dog slås fast, at det bestemt ikke bør være det økonomiske, der bliver stillet i første række, hvorfor punktet også først bliver præsenteret som punkt nummer tre. Derfor skal du altså heller ikke begynde at tænke på økonomien, før du er fuldstændig afklaret med dine intentioner og behov, men når dette er gjort, så er det på tide at kigge på det økonomiske aspekt, hvor førsteprioriteten naturligvis er, at få budgettet til at afspejle det, som du forventer at skulle købe, hvorfor du absolut intet får ud af, at sætte en håbløst lav beløbsgrænse.
Når du lægger dit budget for dit webhotel, så skal du naturligvis også tage hensyn til diverse ekstraudgifter og tillægsydelser, der kan opstå i forbindelse med enten oprettelse eller håndtering af webhotellet. Hertil skal det også siges, at du ikke skal tro, at det er normalt, at der pludselig bliver tilkoblet en lang række tillægsydelser og ekstraudgifter, for det er det bestemt ikke. Du skal selvfølgelig også være klar over, at desto flere detlajere og gennemarbejdede overvejelser du har gjort dig, desto nemmere bliver det naturligvis også at skulle lægge budgettet, så det ikke blot virker overflødigt, men derimod er både specifikt og håndgribeligt.
Selvom det måske virker således, så er det meget vigtigt, at du ikke tolker dette som overflødigt og dermed tager let på det, for hvis du ikke har en nogenlunde håndgribelig idé om, hvor meget du skal betale for dit hosting. Det er nemlig meget vigtigt, da du dermed har meget nemmere ved at frasortere løsninger, der ikke stemmer forholdsvis overens med dit budget, så hvis du eksempelvis har et budget, der lyder på 300 kroner pr. måned, så kan du nemt ekskludere løsninger, der er meget dyrere og meget billigere fra betragtningen.
Derudover er det også yderst vigtigt, at du ikke begår samme fejl som mange andre gør, hvilket er at tænke på det økonomiske aspekt først og dermed blot søger efter det absolut billigste webhotel. Hvis du gør det, så ender du med stor sandsynlighed med et webhotel, der overhovedet ikke stemmer overens med de forudsætninger og krav du stiller til webhotellet. Så hvis du gerne vil ende med et webhotel, der lige netop stemmer overens med dine behov og betingelser, så skal du sørge for at forberede dig, inden du igangsætter eftersøgningen og du skal ligeledes også regne på økonomien efter du har opstillet dine behov og betingelser. Sørg derudover også for, at dit budget passer til dine forudsætninger, så du ikke laver et for smalt budget, da det blot er noget du kommer til at fortryde i fremtiden.